Sådan betaler du gebyrer og erstatninger i Mit Betalingsoverblik

Vi er gået over til Mit Betalingsoverblik, og du kan ikke længere betale på biblioteket. Her kan du finde svar på, hvordan du fremover betaler gebyrer og erstatninger.

Vi er gået over til Mit Betalingsoverblik

Fra 6. juni 2023 overførte biblioteket nyoprettede gebyrer og erstatninger til den kommunale selvbetjeningsløsning Mit Betalingsoverblik. Det betyder, at du skal betale nye mellemværender via Mit Betalingsoverblik.

1. august 2023 overførte vi også tidligere mellemværender oprettet fra 1. august 2021 til Mit betalingsoverblik. Det betyder, at du også skal betale gamle gebyrer og mellemværender via Mit Betalingsoverblik.

Vi ændrer ikke i vores gebyrsatser i forbindelse med skiftet til Mit Betalingsoverblik. Se også vores reglement.

Hvad er Mit Betalingsoverblik?

Mit Betalingsoverblik er en selvbetjeningsløsning, der samler alle mellemværender og gæld til Dragør Kommune i ét samlet overblik.

Betalingsmuligheder i Mit Betalingsoverblik

I Mit Betalingsoverblik kan du betale med:

  • Dankort
  • VISA 
  • MobilePay

Du kan også betale via netbank eller i banken.

Hvordan får jeg at vide, at jeg har et mellemværende?

Du kan altid se dit mellemværende på Mit Betalingsoverblik, og du får også besked via Digital Post (læs mere om Digital Post). Der kan gå et par dage, før du modtager regningen i Digital Post.

Du kan også fortsat se dit mellemværende på din lånerprofil under punktet "Mellemværende". Her kan du se alle mellemværender, men du kan ikke se eventuelle renter og øvrige gebyrer.
Hvis du ikke allerede er logget ind, kan du logge ind på din oversigt over mellemværender.

Kan jeg betale mine mellemværender på biblioteket?

Du kan ikke betale direkte til personalet, men du  kan bruge bibliotekets publikums-pc'er og betale med betalingskort via din oversigt over mellemværender.

Hvordan kan jeg betale, hvis jeg ikke har MitID?

Hvis du ikke har MitID, danner Mit Betalingsoverblik automatisk et girokort, som du får med posten. Du kan så betale i banken. 

Jeg kan ikke se mine gebyrer på Mit Betalingsoverblik

Mellemværender oprettet før 1. august 2021. er endnu ikke blevet overført til Mit Betalingsoverblik.

På din lånerprofil her på hjemmesiden, under punktet "Mellemværende", kan du se alle mellemværender. Du kan både se dem, der er overført til Mit Betalingsoverblik og dem, der endnu ikke er overført.

Hvorfor står der på min lånerprofil, at jeg mangler at betale?

Når du har gennemført en betaling på Mit Betalingsoverblik, kan der gå op til 72 timer før oplysningerne er opdateret her på drabib.dk og i Biblioteket-app’en. På Mit Betalingsoverblik kan du med det samme se, når et mellemværende er blevet betalt.

Betalingsfrister

Hvis du får et gebyr for at aflevere for sent eller skal erstatte et materiale, vil du automatisk få tilsendt en faktura i din e-Boks med en betalingsfrist på 30 dage.

Fakturaen bliver udsendt fra kommunens økonomisystem, og vil derfor se lidt anderledes ud, end du er vant til fra bibliotekets saldoopgørelser.

Har du modtaget en rykkerskrivelse, skal du betale rykkeromkostningerne – også selvom du har afregnet dit mellemværende med biblioteket.

Det lyder kompliceret, hvorfor laver I om på det?

Der er kommet nye krav til, hvordan systemer skal håndtere borgeres gæld og betalinger. Disse krav understøttes ikke af det fælles nationale bibliotekssystem. Det ville kræve en stor udvidelse af systemet med en række funktionalitet, som allerede findes i kommunernes økonomisystemer. Derfor har kommunerne besluttet at lade økonomisystemerne håndtere betaling og afstemning, frem for at bygge det ind i bibliotekssystemet.

Jeg har spørgsmål til mine mellemværender

Kommunen har overtaget opkrævningen af bibliotekets mellemværender, men du kan stadig spørge på biblioteket, hvis du har spørgsmål til dine gebyrer eller erstatninger.